1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58

Hoe schuif je een tunnelbak onder het spoor? Bij Omroep Gelderland een timelaps:  

                                            Sc video tunnelbak maanschoten

 

Maanschtn Brt 4 kln  Maanschtn Brt 5 kln

De bodem ligt erin. Onlangs zijn de leggers op het ecoduct geplaatst en daarmee is het ecoduct dicht. Prorail is bezig met de bouw van wildpassage Kootwijkerzand. Deze wildpassage staat in de volksmond bekend als ecoduct Maanschoten. Dit ecoduct zal de Veluwe ten noorden en ten zuiden van de A1 met elkaar verbinden. Deze wildpassage in aanbouw betreft een brug over de A1 en een tunnel onder het naastliggende spoor. Het gaat erom de dieren veilig van de ene kant naar de andere kant te laten lopen. Door deze faunapassage kunnen allerlei dieren waaronder edelherten wisselen. De populatie kan zich hierdoor beter verspreiden en er komt vers bloed in. De faunapassages zijn van het grootste belang voor edelherten, maar daarnaast zullen ook wilde zwijnen, boommarters, reptielen, vliegende herten en nachtvlinders van het ecoduct gebruik kunnen maken. Bertus Kelderman maakte foto's van de bouw.

 

 

Maanschtn Brt 3 kln

 

Dinsdagmiddag de stoute schoenen aangetrokken en een fotoreportage gemaakt van de in aanbouw zijnde wildpassage nabij Kootwijk ter hoogte van de A-1, intussen beter bekend als de Ecoduct Maanschoten. Contact gezocht met SBB voor goedkeuring, wat mij verleend werd, en vervolgens rondgedoold te midden van de hoge zandtoppen en blokken beton, betondraad en voertuigen. Het lijkt nog niets, maar eenmaal aangekomen zie je wat een giga karwei dit is! Je bent er niet alleen met een aantal doorgangen voor het verkeer, maar er moet natuurlijk ook gedokterd worden in hoeverre het wild hiervan gretig gebruik zal maken. Pas tegen het eind van dit jaar moet het hele karwei gereed zijn. Er is nog veel werk te doen. Ook de zorg van de noord- en zuidzijde natuurlijk die uiteindelijk als rustgebied worden ingedeeld. Ik blijf deze werkzaamheden volgen voor regelmaitge up-dates. Naast Maanschoten zullen ook nog twee andere ecoducten worden gerealiseerd die ik ook ter zijner tijd voor deze site zal gaan bekijken. 

Bertus Kelderman

 Maanschtn Brt 2 kln

Verenigingsagenda

No events