
,,We praten over een heel klein stukje duingebied. En we zullen alles doen om te voorkomen dat fietsers gaan uitzwermen over het hele gebied. Het fietspad moet zorgvuldig worden ingericht.''
Bovendien wordt volgens Groen nog volop overlegd in een speciale klankborgroep over alternatieve fietsroutes. Er liggen zo'n vijf mogelijke routes binnen en buiten het duingebied op tafel. Een ingenieursbureau gaat ze bekijken op hun haalbaarheid. Eind december moet er een rapportage liggen.
De fietsverbinding zit gekoppeld aan de bouw van natuurbrug Zandpoort over de Zandvoortselaan bij Bentveld tussen de Waterleidingduinen en het duingebied aan de andere kant. De kosten bedragen 9 miljoen euro. Europa betaalt 3 miljoen, evenals de provincie Noord-Holland. Voorwaarde is dat het ecoduct ook toegankelijk wordt voor wandelaars, ruiters en fietsers. Een aansluitende fietsroute door de Waterleidingduinen zou het geheel compleet maken.
De komst van het ecoduct over de Zandvoortselaan wordt ondersteund door een rapport van de wetenschappelijke onderzoeksorganisatie Alterra. Volgens onderzoeker Edgar van der Grift kan het ecoduct alleen maar positief uitpakken voor beide duingebieden. ,,Het is zelfs noodzakelijk vanuit oogpunt van verkeersveiligheid en voor het in stand houden van bepaalde diersoorten, zoals kleine zoogdieren en amfibieën. Soorten die veel last hebben van het feit dat er een weg ligt die hen tegenhoudt.''
Sommige ecologen stellen dat 'geen dier zal uitsterven als het ecoduct er niet komt.' Van der Grift is het daar niet mee eens. ,,Er kan wel degelijk iets gebeuren. Er moet beweging in gebieden mogelijk zijn. Als dieren worden gedwongen op één plek te blijven is het snel gebeurd.''
Volgens Van der Grift hoeft een passage voor dieren èn mensen elkaar niet te bijten. ,,We hebben onderzoek gedaan naar het effect van de ecoducten bij Crailoo bij Hilversum en Slabroek in Brabant. Passages waar ook mensen over wandelen en fietsen. Uit onderzoek blijkt dat dieren zich niet laten tegenhouden door de aanwezigheid van mensen. Wel moeten de passages breed zijn, minimaal zo'n 50 meter. En je moet de routes van mens en dier over het ecoduct gescheiden houden.''
Van der Grift haalt cijfers erbij. ,,Ree, vos, konijn, haas egel en bunzing maken veel gebruik van de passages. Soms wel meerdere keren per dag.'' Hij geeft toe dat het duingebied een ander ecosysteem is. ,,Maar wel enigszins vergelijkbaar. De dieren die ik noem komen ook in de duinen voor.''
Van der Grift begrijpt de bezorgdheid van de tegenstanders van recreatie in de duinen. ,,Het ligt gecompliceerd, maar je moet uitgaan van de feiten. Ecologen kunnen er niet omheen dat het overheidsbeleid is om de natuur open te stellen voor mensen. Veel natuurgebieden zijn geen reservaten, maar een combinatie van recreatie en natuur. Natuurlijk is er een omslagpunt. Er is een grens aan wat een natuurgebied kan hebben en die moet je goed in de gaten houden. De natuur staat onder druk. Ik weet niet wat het effect is van fietsen in de Waterleidingduinen. Wel weet ik dat uit literatuur blijkt dat de invloed van wandelaars in natuurgebieden vele malen groter is dan die van fietsers. Voetgangers lopen overal door het gebied en verstoren eerder de dieren in hun rust dan fietsers. Die rijden meestal door en blijven op uitgezette paden. Uitgezonderd mountainbikers natuurlijk.''
Het verhaal van Van der Grift wordt ondersteund door meer ecologen. ,,De duinen zelf kunnen er wel bij varen omdat er dan meer open plekken ontstaan die het dichtgroeien van het duin tegengaan en de diversiteit van de natuur ten goede komt'', zegt een van hen. Anderen wijzen er op dat juist isolement weer gunstig is voor sommige kleine diersoorten.