Inhoudsopgave

13. Winkel en voorlichtingstand

Voorwoord  door de voorzitter
Beste leden van de Vereniging het Edelhert,
Wederom een verenigingsjaar verstreken waarbij de Algemene Ledenvergadering de statutaire afsluiting vormt van dit jaar. Hierbij een kort verslag van de activiteiten die onder verantwoordelijkheid van het bestuur zijn uitgevoerd.

Provincie Gelderland
Begin 2014 werd het Faunabeheerplan gepresenteerd van de Provincie Gelderland, uiteindelijk konden alle partijen zich vinden in de gemaakte afspraken. De VhE volgt met gepaste aandacht het beleid op de Veluwe betreffende de jachtvrije zones. Met alle partijen is ook afgesproken dat het aantal dieren in de diverse leefgebieden mag groeien soms wel met 40%. De afspraak is wel dat deze vastgelegde aantallen ook gehandhaafd dienen te worden. De Provincie Gelderland organiseerde tevens diverse bijeenkomsten met belanghebbende partijen zoals: klankbordgroep faunabeleid en Taakverdeling Provincie  Gelderland en Faunabeheereenheid Gelderland bij populatiebeheer en schadebestrijding van dieren. De VhE was ook hier actief met het naar voren brengen van de belangen van edelhert en damhert.

WOP Atlas
De tweede editie van de Wild Observatie atlas is een feit nadat de eerste editie vrij snel was uitverkocht. De werkgroep heeft met veel inzet deze klus geklaard en de nodige mutaties doorgevoerd. Ook zijn er verkooppunten gerealiseerd waarbij de WOP atlas te koop wordt aangeboden. “Hadden wij dit idee voor een WOP atlas maar zelf gehad”, deze opmerking wordt door diverse terrein beherende organisaties in stilte gemurmeld!

Barbecue Vrijwilligers
In juli was de BBQ dit keer bij de werkschuur van Natuurmonumenten op Oud Reemst. Naast een gezellig samenzijn en een uitstekende Ter Weele hap was er ook tijd voor een prachtige wandeling. Onder de bezielende leiding van Dirk Lieftink, boswachter van dit gebied wandelden we langs zeer oude beuken, heidevelden en een proef met “onzichtbare” rasters om een landbouwgebied. Volgend jaar organiseren we dit in juni.

Oostvaardersplassen
De Oostvaardersplassen heeft ons het hele jaar ook weer aardig bezig gehouden. Diverse gesprekken in Den Haag met enkele Kamerfracties, de Beheer Adviescommissie, de Raad voor Dieraangelegenheden met de daaraan gekoppelde brieven en mails waren een voorspel voor het enige echte belangrijke moment, de evaluatie van het ICMOII advies uit 2010. Deze toetsing van het beleid over de afgelopen 4 jaar in de Oostvaardersplassen zit nu in haar eindfase. De Beheer Adviescommissie van de Oostvaardersplassen heeft op 3 december haar eindrapport uitgebracht aan de staatssecretaris van Economische zaken, mevrouw Dijksma. De inbreng van haar advies naar de Tweede Kamer laat echter nog even op zich wachten, omdat vermoedelijk eerst de Gemeente Lelystad uitspraak moet doen over de toelating van edelherten in het Hollandse Hout. Een dik rapport over “begeleid” toelaten van edelherten in het Hollandse Hout voor toeristische doeleinden is in december uitgekomen. Hier staan echter nog zoveel vragen onbeantwoord waardoor er in de afgelopen maand twee hoorzittingen nodig waren om de Raad van Lelystad verder te informeren. Onder druk van de wethouder (lees Staatssecretaris en SBB) wil men eerst de goedkeuring van de raad om dan pas invulling te geven aan de openstaande vragen. VhE heeft op de beide hoorzittingen presentaties gegeven, heeft twee interviews gegeven aan Omroep Flevoland, heeft o.a. brieven gestuurd aan de leden van de Tweede Kamer, Fractievoorzitters en de Staatssecretaris (zie website). Een artikel in de Telegraaf van Mark Veldhuizen heeft gelukkig weer de aanzet gegeven om het dierenwelzijn in de OVP weer op de agenda te krijgen. Bij de november telling 2014 waren er 4855 dieren aanwezig op, zeg maar, 2000 ha.

Werkgroep Dick van den Hoorn
De nieuw opgerichte Werkgroep Dick van den Hoorn Fonds (WDvdHF)  is voorspoedig van start gegaan, onder leiding van Rein Mulder en penningmeester Marjan Oudshoorn zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de besteding van het mooie legaat. Daarnaast is er een fotowerkgroep opgericht welke de organisatie ter hand nam voor een fotowedstrijd voor onze leden. Zeer voortvarend zijn zij van start gegaan en hebben een goed plan op tafel gelegd. Het uiteindelijke resultaat zou een kalender worden met de winnende foto’s. Tot de presentatie op 1 november was naar waarneming en gevoel van het bestuur alles naar wens. Op 7 november geeft Marjan Oudshoorn aan met een “voorgenomen besluit” te willen stoppen. Het bestuur nodigt de redactie, website beheerder en de beide werkgroepleden, mevr. Oudshoorn en dhr. Mulder uit voor een afzonderlijk gesprek op 13 november. Op 8 november krijgt het bestuur van dhr. Mulder een opzeggingsbrief en op 9 november een lidmaatschap opzegging van mevr. Oudshoorn met de mededeling dat beiden geen gebruik te maken van de uitnodiging voor een gesprek. Afgezien van het feit dat het zowel voor mevr. Oudshoorn als voor het bestuur een zeer moeilijke tijd is geweest zou men verwachten dat bij een vroegtijdig en plotseling vertrek van een penningmeester een overdracht plaatsvind. Diverse verzoeken aan mevr. Oudshoorn van de waarnemend Penningmeester Paul Buitenhuis hebben niet tot het gewenste resultaat geleid waardoor de waarnemend penningmeester voor een forse reconstructieklus stond. Het bestuur heeft toen besloten om een externe accountant in te huren.
Op 9 november en 16 november heeft het bestuur de vrijwilligersgroep per mail ingelicht over de ontstane situatie binnen de fotowerkgroep en het Dick van den Hoornfonds. Op 2 december zijn de vrijwilligers door het bestuur uitgenodigd voor een bijeenkomst in Ugchelen op 17 december. Deze bijpraatsessie werd door ongeveer 36 leden bijgewoond.
Met de Fotowerkgroep en het Dick van den Hoorn fonds is afgesproken om de activiteit weer op te pakken na de ALV

Faunadag 2014
Op 28 maart was de VhE weer aanwezig op Kasteel Middachten voor de z.g. Faunadag. Onze vereniging is ook dit jaar weer actief geweest bij de organisatie. Een speciale aandacht, ook in de publiciteit was er voor de bezoekende jeugd. Het succesnummer voor de jeugd was wel het uit elkaar peuteren van uilenballen, dit om de inhoud te bestuderen.

Natura 2000 OVP
De Provincie Flevoland heeft in maart een hoorzitting georganiseerd voor het concept Natura 2000 plan voor de OVP. De moeilijkheid bij deze, door ons gehouden presentatie was de totale loskoppeling door het Ministerie van de grote grazers in hun 1800 ha gebied en het concept Natura 2000 plan. Wij hebben aangegeven dat de drooglegging (z.g. reset) van het moeras ten koste gaat van het welzijn van de grote grazers, waaronder onze herten.
Alle OVP activiteiten zijn in samenwerking gegaan met de Werkgroep Leefbaar Oostvaardersplassen. Een uitstekend functionerende werkgroep met een jurist, Faceboek-secretariaat, dierenarts, journalist en stakeholderdeelnemer OVP. Bijvoorbeeld een afgedwongen beroep op de Wet Openbaarheid Bestuur door onze jurist gaf ons meer inzicht in het overleg tussen SBB en Beheer Adviescommissie OVP.

Communicatie binnen de VhE
In augustus is door het bestuur een inventarisatie gemaakt van de huidige communicatiemiddelen welke de vereniging ten dienste staan. Ook gesprekken met andere verenigingen bleek dat een combinatie van een open website met een zo compleet mogelijk mailadressenbestand een zeer grote troef is om leden snel en compleet te bereiken. De Heidedag op 29 november is hier ook voor een groot deel aan besteed.

Vervolg: communicatie binnen de VhE
De verbeterpunten voor betere communicatie tussen leden, vrijwilligers en bestuur zijn tot nu toe:
Uitbreiding redactie Edelhert van twee naar vijf personen.
Protocol opgesteld voor het verenigingsblad voor borging aanlevering copy.
Ruud van Halsema als contactpersoon tussen Vrijwilligers/ kernfunctionarissen en bestuur
Uitnodiging aan kernfunctionarissen om het eerste gedeelte van een maandelijkse bestuursvergadering mee te maken.
Inventarisatie en inschatting gebruik van communicatie middelen binnen de vereniging
Oproep aan de leden voor het aanleveren van mailadressen om sneller te kunnen communiceren.
Discussie op de Heidedag over website gebruik en behoefte peiling
Bestuur draagt verantwoordelijkheid voor de publicaties op de website

Genetisch Onderzoek
Het genetisch onderzoek bij zwervende edelherten is toch nog van de grond gekomen! Nadat het erop leek dat we alleen als vereniging de centen niet bij elkaar konden krijgen is samen met Alterra gezocht naar een andere oplossing. De koppeling van onze opdracht met een landelijk genetisch onderzoek bij wilde zwijnen gaf de doorslag. Hierdoor waren op slag alle 12 provincies wel geïnteresseerd en was de financiering via het provinciaal georganiseerde Faunafonds snel rond.

Provincie Overijssel
De VhE heeft een duidelijke reactie gegeven over het concept Fauna Beheer Plan Overijssel. De notities over schade, zwervers en ontsnapte dieren zijn naar onze mening slecht onderbouwd en dienen aangepast te worden.

Provincie Drenthe
Anders gaat het gelukkig in de Provincie Drenthe. Samen met een aantal landschappen denkt men hier aan introductie van edelherten  in het Nationaal park Drents-Friese Wold. Op dinsdag 17 maart wordt er over dit onderwerp door de IVN een lezing gehouden over de mogelijke komst van de grote wilde dieren naar Drenthe.
Zoals velen zullen weten heeft de VhE al vele jaren 2 opgezette herten in haar bezit. Prachtige opgezette dieren die bij bepaalde gelegenheden werden verhuurd. Helaas zijn deze inmiddels zo bros en reparatiegevoelig geworden dat er na ieder transport schade ontstond. Het bestuur heeft daarom besloten een laatste, permanente en goede plek voor beide herten te zoeken. Mogelijk wordt dit het Nationaal park Drents-Friese Wold waar men denkt aan introductie van herten, indien mogelijk zonder rasters. De planning is om deze overdracht de begeleiden met enige aardige PR activiteiten.

Ecoduct Terschuur
Ook is het gelukt om de missing link, het nog niet uitgevoerde Ecoduct Terschuur, bij Appel op de kaart, in de krant te krijgen. Deze wildpassage moet de uiteindelijke verbinding compleet maken tussen de Veluwe en de Utrechtse Heuvelrug. Hier ligt ook het probleem, de twee provincies Utrecht en Gelderland moeten het eens worden over de noodzaak en het geld!

Actiepunten voor 2015
Het blijkt dat we al jaren werken met een concept Huishoudelijk Reglement, het komend jaar moet dit reglement bekrachtigd kunnen worden. Dit kan nu nog niet, omdat er bepalingen in staan die blijkbaar niet stroken met vernieuwde Europese wetgeving. Volgend jaar dus meer.
Het inwerken van een nieuwe secretaris en penningmeester zal ongetwijfeld ook enige nieuwe ideeën en veranderingen gaan geven. Zo heeft het verzamelen van mailadressen van minstens 70% van onze leden hoge prioriteit! Wij maken ook graag gebruik van het aanbod van Hans Kroes om de ledenadministratie voor zijn rekening te nemen.
Het aanspreken van herten is natuurlijk voor onze leden niet onbelangrijk en is daar, naar onze inventarisatie best behoefte aan, zeker na het wegvallen van de korte grofwildcursus. Het monitoring van ecoducten door leden van VhE maakt dat we ook graag mee willen werken aan enige professionaliteit in deze.  Er is offerte aangevraagd om te kijken wat wij via de VhE kunnen aanbieden en voor welke prijs. Een boekje over aanspreken van wild, het gedrag bij een Wop en in de bronstijd zit nog altijd in de pen.
Nu het genetisch onderzoek is goedgekeurd wordt het tijd om hiermee ook naar buiten te gaan. Wij denken aan een congres c.q. symposium over dit Genetisch onderzoek mogelijk aangevuld met de resultaten van het mineralen onderzoek uit 2013. Om dit te organiseren zal veel tijd van het bestuur en vrijwilligers vragen.
De eind rapportage van staatssecretaris Dijksma aan de Tweede kamer over de Oostvaardersplassen laat erg lang op zich wachten. Wij hebben de verantwoordelijke Tweede Kamerleden al benaderd voor een gesprek c.q. een ronde tafelconferentie maar zolang de discussie niet op de Agenda staat moeten we even afwachten en geduld hebben. Het is politiek gezien een zeer moeilijk onderwerp, mevrouw Dijksma heeft al eens gezegd “wat ik ook beslis het zal nooit goed zijn”. We staan al vanaf december in de startblokken maar het startschot heeft nog niet geklonken!
Afscheid
Een aantal leden hebben door diverse omstandigheden bedankt voor het vrijwilligerswerk en/of voor het lidmaatschap van de vereniging. Laat het erg duidelijk zijn dat het bestuur dit heeft betreurd en dat wij deze leden toch grote dank verschuldigd zijn voor hun inzet in de afgelopen tijd en in het verre verleden. Bij deze Onze Grote Dank aan allen!

Jozef Linthorst
Voorzitter VhE

Begroting 2015 en realisatie 2014

Balans

Financieel jaarverslag 2014, toelichting
Inleiding
Begin november 2014 heeft de penningmeester haar functie neergelegd. Ter wille van de continuïteit heeft het bestuur besloten de financiële administratie te laten waarnemen door de adviseur van de vereniging, Paul Buitenhuis. In de vergadering van 7 maart 2015 zal een nieuw bestuurslid worden voorgesteld. Na verkiezing zal zij het penningmeesterschap op zich nemen en zal overdracht van de financiële administratie plaatsvinden.
Omdat tussentijds geen overdracht heeft plaatsgevonden is, om mogelijke misverstanden te voorkomen, een accountant ingeschakeld om de jaarrekening op te stellen. Dit is de  jaarrekening zoals deze nu aan u wordt gepresenteerd.

Toelichting bij de realisatie 2014
Contributies
Alhoewel er sprake is van een algemene tendens dat men minder bereid is tot het aangaan dan wel instandhouding van een lidmaatschap, is de opbrengst over 2014 slechts licht lager (€ 1.400) dan over 2013. Dit wordt deels veroorzaakt door opzeggingen, maar ook door non-betaling van de jaarcontributie, wat, na enkele aanmaningen, resulteert in royement. Daarentegen is de nieuwe aanwas onvoldoende op deze terugloop op te vangen.

Giften
Deze post wijkt aanzienlijk (positief) af van de realisatie 2013 en de begroting voor 2014. De belangrijkste oorzaak is een ontvangen legaat uit de nalatenschap van onze oud-voorzitter en erelid van verdienste, D.A.C. (Dick) van den Hoorn. Dit betreft een bedrag van € 40.000. Voorts werd een belangrijk deel van zijn boekencollectie aan de vereniging nagelaten. Een deel hiervan is verkocht op de ledendag. Besloten is de opbrengsten van die dag toe te voegen aan dit legaat. Vervolgens is het totaalbedrag gereserveerd als DickvandenHoornfonds. Aan de kostenkant van de Winst- en verliesrekening ziet u dan ook een dotatie van € 40.847. Dit geld zal in de toekomst zoveel mogelijk worden besteed in lijn met de opvattingen van Dick ten aanzien van de vereniging en in het bijzonder het edelhert.

Advertenties
Door het teruglopende ledental neemt ook de oplage van ons tijdschrift af. Hierdoor is het niet mogelijk een hoger tarief met adverteerders overeen te komen en zal het in de toekomst moeilijker worden nieuwe adverteerders te werven.
Winkelverkopen
De realisatie 2014 is aanmerkelijk hoger dan die over 2013 én de begroting 2014. Een zeer belangrijke opbrengstenpost is de verkoop van de WOP-atlas. De belangstelling hiervoor is (nog) groter dan verwacht. Hierbij moet ook worden genoemd de inzet van Gerard Slijkhuis, die in 2014 veel detailhandelaren (boekwinkels, maar bijvoorbeeld ook de winkel van de Hoge Veluwe) heeft benaderd voor wederverkoop. In 2014 heeft dan ook een herdruk moeten plaatsvinden, waarbij tevens een actualisering heeft plaatsgevonden. Bij de kosten ziet u dan ook een post van € 6.159 tegenover een begroot bedrag van € 200.
Verzekeringen
In 2014 is besloten de lopende verzekeringen op te zeggen en polissen af te sluiten op betere condities. Zo is bijvoorbeeld nu de aansprakelijkheid van, en ten opzichte van de vrijwilligers beter geregeld. Dit leidde tot een kostentoename van ca. € 450.
Bankkosten
De Rabobank heeft, evenals andere bankiers, de kosten in 2014 fors verhoogd. Dit heeft geleid tot een overschrijding van de begroting.
Ledendag
De kosten van de ledendag waren aanzienlijk lager dan begroot. Oorzaken hiervan waren de prima locatie tegen een lage prijs en de inzet van een aantal vrijwilligers voor onder meer de catering.
Voorraadwaardering
Inventarisatie van de voorraad heeft geleid tot deze herwaarderingspost.
Correctie voorgaande jaren
Bij het opstellen van de balans over 2014 bleek dat over 2013 een, volgens de accountant, niet gebruikelijke opstelling van cijfers had plaatsgevonden. Om 2014 op 2013 te laten aansluiten heeft deze eenmalige correctie plaatsgevonden. In 2015 en volgende jaren kan dan volgens de gangbare accountantsregels worden geboekt.

Begroting 2015
Winkelverkopen
De opbrengsten zijn aanmerkelijk lager begroot dan de realisatie 2014. Hiervoor zijn twee redenen te noemen:
Verkoop WOP-atlas: hier zal een zekere verzadiging optreden, waardoor de verkopen zullen afnemen;
Algemene winkelverkoop: het bestuur heeft besloten te stoppen met artikelenverkoop op markten en bij evenementen en zich meer te concentreren op de kerntaak van de vereniging, namelijk voorlichting. Belangrijke oorzaken waardoor het bestuur tot deze beslissing kwam waren de logistiek (goederen die op de plaats van bestemming moeten komen en weer teruggebracht naar de opslagplaats) en de organisatie van vrijwilligers. Een stand moet steeds worden bemenst door vrijwilligers. Met name bij meerdaagse evenementen kan dat tot problemen leiden. Voor uitsluitend een informatiestand is een lagere bezetting mogelijk omdat de verkoopdruk wegvalt. De verkoopartikelen worden beperkt tot b.v. de WOP-atlas en zuiver verenigingsgerelateerde artikelen. De verdere verkopen zullen plaatsvinden via de webwinkel, die onlangs is gereactiveerd.

Kosten website
Deze post is aanzienlijk hoger begroot dan de realisatie in 2014. Helaas is de verenigingssite in de laatste maand van 2014 gehackt. Trouwe bezoekers ontdekten dat zij plotseling geen toegang tot de site meer hadden. Herstel bleek nogal ingrijpend en heeft tot de nodige kosten geleid. Voorts is begin 2015 de site winkelhetedelhert.nl gereactiveerd. De ontwikkelingskosten hiervoor bedroegen € 500.

Portokosten tijdschrift

De portokosten voor het tijdschrift zullen opnieuw hoger uitkomen als gevolg van de tariefverhoging.
Winkelinkoop
De winkelinkoop is lager dan de realisatie over 2014 omdat in eerste instantie bestaande voorraden zullen worden verkocht. Afhankelijk van het succes van de webwinkel zal mogelijk een overschrijding plaatsvinden. Dit zal echter in samenhang zijn met de opbrengsten, dus zal per saldo de begroting niet verstoren.
Projecten
Deze kosten hingen samen met de WOP-atlas. Verwacht wordt dat in 2015 geen nieuwe druk zal verschijnen.

Bestuur Vereniging Het Edelhert
Namens het bestuur: Paul Buitenhuis

Agenda 2015
JANUARI
Do 8         Bestuursvergadering
Za 17       Rasteren
Vrij 30       Sluitingsdata kopij Het Edelhert (lentenummer)

FEBRUARI
Do 12        Bestuursvergadering
Za 15        Rasteren
Za 7          Winterwandeling
Za 28        Lezing en wandeling van gezenderde herten

MAART
Za 7         Algemene Leden vergadering 2015
Do 12      Bestuursvergadering
Za 14       Rasteren
Za 28       Kasteel  Middachten  Faunadag

APRIL
Do 9        Bestuursvergadering
Za 18       Rasteren
Za 11       Excursie Deelerwoud
Za 18       Excursie, “op zoek naar adders”

MEI
Vrij 1         Sluitingsdata kopij Het Edelhert (zomernummer)
Do 14        Bestuursvergadering
Za 21        Rasteren
Za 30        Excursie, avond wild wandeling
Zo 31        Vroeg uit de veren wildkijk wandeling

JUNI
Do 11        Bestuursvergadering
Za 13        BBQ vrijwilligers
Vrij 19       Avond fiets excursie Elspeet
Za 20        Rasteren
Za 27        Excursie i.s.m. NM Drents-Friese WoldExcursie

JULI
Do 9          Bestuursvergadering
Za 11         Fietsexcursie Achterhoek.
Za 18        Rasteren
Vrij 31       Sluitingsdata kopij Het Edelhert (herfstnummer)

AUGUSTUS
Za 15        Rasteren
??                Excursie

SEPTEMBER
Do 10           Bestuursvergadering
Za 19           Rasteren
??                Bronstexcursie

OKTOBER
Do 8         Bestuursvergadering
Za 17       Rasteren
??             Excursie
Vrij 30       Sluitingsdata kopij Het Edelhert (winternummer)

NOVEMBER

MAART
Za  5           Algemene Leden vergadering 2015

Jaarverslag  2014  Rasterploeg
De zogenoemde rasterploeg is een groep vrijwilligers van de vereniging die maandelijks er op uit trekt met het oogmerk het leefgebied van het roodwild te verbeteren. Dit in opdracht van terrein beherende organisaties. Dat kan zijn door het verwijderen van rasters, waardoor het wild meer ruimte krijgt en zich kan verplaatsen naar gebieden waar (soms) nog geen roodwild loopt. Voordelen hiervan zijn: genetische uitwisseling, meer zichtbaarheid van het wild en meer kansen voor het wild om natuurlijk trekgedrag te vertonen.                                                                                                                                                                                                           Ook beveiligt de groep zwartwildrasters met een z.g. manchet, waardoor herten (en reeën) niet meer kunnen verongelukken doordat ze vast geraken tussen de bovenste spandraad en de bovenkant van het raster, of in de bovenste maasopening. Betreffende rasters zijn meestal z.g. Faunafondsrasters die gebieden van terrein beherende organisaties, zoals Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten of St. Het Geldersch Landschap begrenzen, maar ook van gemeenten of particuliere grondeigenaren. Als het om Faunafondsrasters gaat, draagt het FF de kosten van de gebruikte materialen. In de andere gevallen zijn de kosten voor rekening van de opdrachtgever.                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Ook het geheel verwijderen van rasters behoort tot onze favoriete bezigheden, hoewel dit in 2014 niet aan de orde is geweest.
Het afgelopen jaar beveiligden we voor SBB  o.a. bij Vierhouten ruim 3 km., bij Nieuw Milligen 5km. in het gebied Maanschoten-De Vossen en rond Center Parc Rabbit Hill 2400mtr. Verder 500 mtr. bij een camping in Ermelo en 400mtr. om een druk door roodwild bezocht schapenweitje van een particulier bij Nieuw Milligen. Bij Garderen maakten we voor SBB in december 2014 een begin met de beveiliging van ongeveer 5 km raster. Dit wordt vanaf februari 2015 voortgezet.
In mei 2014 hebben we voor Groenbeheer Arnhem het boscompensatieproject op de Koningsheide afgerond. Hier hebben we in 2013 honderden jonge eiken gepland en een wildkerend raster erom heen geplaatst. In mei hebben we dat raster tijdens een extra werkdag deugdelijk  afgewerkt. Zodra die eikjes goed aangeslagen zijn en enige hoogte hebben zal het raster worden verwijderd en heeft het (rood)wild in deze naaldbosomgeving weer wat loof om aan te knabbelen.
Tenslotte mag onze inzet voor NM begin 2014 niet onvermeld blijven. Daar hebben we met wisselend succes een raster nabij de Carolinahoeve voorzien van een alternatief soort manchet, doch deze nieuwe aanpak bleek ook niet bestand tegen het schuren van de Schotse Hooglanders. Uiteindelijk hebben we daar een schrikdraad geplaatst.  Ook hebben we nabij de schaapskooi Heuven nog 500m nieuw raster beveiligd en bij Beekhuizen een achttal dassenpijpen aangebracht.

Vervolg: Jaarverslag 2014 rastergroep
Onze vereniging staat jaarlijks met het winkeltje en/of een informatiestand op diverse jaarmarkten en andere relevante evenementen. Zo ook dit  september op de evenement Beleef Landleven in het Nederlands Openlucht Museum. Ten behoeve van onze brede presentatie aldaar is door enkele leden van de rasterploeg (m.n. Bertus Kelderman en Hans de Bruin) een promotiefilmpje over het werk van de rasterploeg opgezet. Deze film trok de nodige belangstelling en was ook een mooi middel om in gesprek te komen met bezoekers.
Ook in 2015 verwachten we voldoende opdrachten te krijgen om onze mensen zinvol in te kunnen zetten. Hierbij zitten ook een tweetal mogelijk projecten die door vrijwilligers van onze vereniging zijn aangedragen. Als het mogelijk is proberen we ons werk te combineren met bijvoorbeeld een korte excursie of of iets dergelijks in de directe omgeving. Zo wordt het evenwicht bewaart tussen werk en ontspanning.
De groep omvat momenteel 40 personen, waarvan er gemiddeld 28-30 deel nemen aan de maandelijkse werkdag. Sinds enkele jaren verjongt de groep zich. Dat is prettig en belangrijk voor de continuïteit.
Ook dit jaar hebben een 4-tal middelbare scholieren hun (verplichte ) Maatschappelijke Stage bij onze rasterploeg vervuld. Via de gemeente zijn er contacten met diverse scholen in Apeldoorn, waar ons “profiel” ter inzage ligt. Regelmatig zijn er aanmeldingen van die kant.
Onze inzet is gratis, wel vragen we van de opdrachtgever een vergoeding voor de kosten van koffie, koeken, soep en dergelijke. Ook gebeurt het soms dat de opdrachtgever de gehele catering verzorgt.

Jaarverslag 2014 Monitoring
Door de vele contacten die we door dat rasterwerk met terreinbeheerders hebben, kwamen er de laatste jaren meer en meer vragen op ons af voor assistentie bij andere zaken dan het rasterwerk.  Deze zijn samen te vatten onder de noemer monitoring. De benodigde inzet hiervoor wordt als het even kan vanuit de hele vereniging geworven.
Voor de provincie Gelderland hebben 2 leden van de rasterploeg in 2014 hun actualisatie van  leefgebied bepalende rasters afgerond en overhandigd aan de provincie. Zodra de provincie deze actualisatie verwerkt heeft krijgen wij ook de beschikking over de digitale kaarten. Deze zijn zeer nuttig bij het voorbereiden van nieuwe klussen. Ook is er intensief contact geweest met de provincie voor het verlenen van assistentie bij het uitwerken van camerabeelden op zes nieuwe ecoducten.  Mede door de reorganisatie binnen de provincie heeft ons zeer enthousiaste contactpersoon een andere functie gekregen. Daar er nog geen opvolger is en het opnamesysteem geplaagd wordt door technische storingen zal dit project voorlopig niet starten.
In 2014 is binnen het beheersgebied van SBB voor de 2e maal het wildkerende raster langs drukke auto(snel)wegen op de midden Veluwe nagelopen op “gaten” en andere onregelmatigheden. In het totaal meer dan 35 km raster om na te lopen. Door 12 vrijwilligers is deze klus uitgevoerd.

Jaarverslag 2014 Excursies

Welke excursies hebben wij aangeboden in 2014 en hoe was de  belangstelling?

Aangekondigd in winterblad 2013
1 maart 2014 Orderbos Apeldoorn; Teus vd Bunte; aantal deelnemers: 19.

Aangekondigd via ledenmail (vanwege ad-hoc actie): 10 mei 2014 adderexcursie door gastgids Marc Schils; aantal deelnemers: 14.

Aangekondigd in lenteblad 2014
24 april 2014; Landgoed Hell; Leo en Hélène Lagendijk; aantal deelnemers 19.
17 mei 2014; de Bieze; Marjan Oudshoorn; aantal deelnemers: 14.
31 mei 2014; Üfter Mark; volledig georganiseerd door Henk Ruiterkamp; aantal deelnemers: 42.
21 juni 2014; Stille Eenzaamheid; Teus vd Bunte; aantal deelnemers: 7.

Aangekondigd via leden-mail wegens (te) laat verschijnen zomerblad:
6 juli 2014; adderexcursie; Marc Schils; aantal deelnemers: 14.
12 juli 2014; fietsexcursie Achterhoek; Ben Hiddink; aantal deelnemers: 7.

Aangekondigd in zomerblad 2014
2 augustus 2014; Noorderheide; Marjan Oudshoorn; aantal deelnemers: 20 (=vol, reservelijst: 5).
23 augustus 2014; Veluwezoom; Joke van Tol; aantal deelnemers: 7.
21 september; bronstexcursie Het Aardhuis; Maaike Strikwerda; aantal deelnemers: 17.
27 september; bronstexcursie Harderwijk; Teus vd Bunte; aantal deelnemers: 18 (overvol, reservelijst: 14).
3 oktober 2014; bronstexcursie Deelerwoud; Joke van Tol; aantal deelnemers: 20 (=vol, op reservelijst 16).

Aangekondigd via ledenmail: fotoworkshop 20 september 2014; Maas vd Ruitenbeek en Gerard van Heiningen; aantal deelnemers: 15 (=vol, reservelijst 5).

Aangekondigd in herfstblad 2014
25 oktober 2014; Paddenstoelenwandeling Laag Soeren; Hans en Nel Keppel; aantal deelnemers 4.
8 november 2014 lange herfsttintenwandeling Veluwezoom; Piet Bloemerts; aantal deelnemers 5.
8 november 2014 fotoworkshop; Maas vd Ruitenbeek en Gerard van Heiningen; aantal deelnemers: 17 (vol).
21 december 2014; vroeg op pad Deelerwoud; Marjan Oudshoorn; aantal deelnemers: 20 (vol).

Vervolg: Jaarverslag 2014 Excursies

Ik ben heel trots op de gidsen om wat wij in het jaar 2014 hebben kunnen aanbieden aan onze leden. Zoals te lezen valt in het vorige jaarverslag was het doel het enthousiasme van de gidsen en deelnemers te behouden. Ook wilde ik hierom graag meer variëteit aanbrengen in het aanbod. Het is lastig meetbaar, maar ik durf op basis van bovenstaande gegevens en geluiden “uit het veld” te stellen dat we wat dit betreft een geslaagd jaar gehad hebben.

Nieuw waren de onderwerpen van excursies die niet direct met edelherten te maken hadden. Ook was het nieuw om een kleine bijdrage aan deelnemers te vragen voor een professionele gids. Nieuw was het ook om een gids van buiten de vereniging te vragen.
Omdat deze veranderingen bij sommigen vragen opriepen  heeft het bestuur  mede op mijn verzoek een functiebeschrijving voor mij opgesteld met regels waarbinnen ik excursies kan organiseren:

Bestuursbesluit d.d. 14 augustus 2014:

De coördinator werkgroep excursies is door het bestuur van de Vereniging Het Edelhert gemandateerd tot het samenstellen en (laten) uitvoeren van een aantrekkelijk excursie programma voor leden van de vereniging en introducees. Hierbij dienen de volgende voorwaarden in acht genomen te worden:
Uitgangspunt van de excursies vormt het doel van de vereniging (artikel 3 van de statuten).
Excursies omvatten niet conflicterende aspecten met het doel van de vereniging.
Verstoring van het wild of het stimuleren van ongeoorloofd c.q. ongewenst gedrag zijn  derhalve niet toegestaan.
Excursies worden verzorgd door leden van de vereniging en/of door specifieke  deskundigen.
Specifieke deskundigen dienen het doel van de vereniging te onderschrijven c.q. tijdens de  excursie is het hen niet toegestaan zich negatief over de vereniging uit te laten.
Voor ingehuurde, niet lid zijnde personen kan een vergoeding gegeven worden,   max. 10,- p/p
Bij afwijkingen van bovenstaande regels dient overleg plaats te vinden met het  bestuur.

In november zijn de gidsen bij mij thuis uitgenodigd voor een etentje en tegelijkertijd vergadering. Wat hebben we zoal besproken?
Bij sommige excursies zijn weinig aanmeldingen en bij sommige heel veel, waar zou dat aan kunnen liggen?
Het ligt misschien aan de tijd van het jaar, in november lijkt het animo voor excursies minder te zijn dan bijvoorbeeld in het voorjaar en zomer. Ook zou het te maken kunnen hebben met de wijze van aankondiging. Alhoewel er voor de paddenstoelenwandeling een heel leuk en wervend stukje in het tijdschrift heeft gestaan. Er waren 4 aanmeldingen. Was dit erg? Nee, de gidsen én de deelnemers hebben een fantastische excursie gehad. We zullen meer aandacht schenken aan de tekst, hoe kondig je een wandeling aan, wat voor extra's zijn er te beleven voor leden, denk aan cultuurhistorie, wildobservatie, bijzondere flora, et cetera. Daarnaast laten we ons niet ontmoedigen door soms een gering aantal aanmeldingen.

Bedankjes:
Om de gidsen te bedanken, heb ik begin 2014 in overleg met de (toenmalige) winkelbeheerder en penningmeester de cadeaubon in het leven geroepen. Per excursie kregen de gidsen in 2014 een cadeaubon van €12,50 uitgereikt die ze konden besteden in de winkel. Dit met een maximum van drie per jaar. Gast-gidsen die geen vergoeding krijgen in de vorm van betaling ontvangen een WOP-boekje of een fles wijn van de vereniging. De vaste gidsen geven aan dat een bedankje niet noodzakelijk is omdat het vrijwilligerswerk is, maar dat het wel heel leuk is.

Voortbordurend op de wijze van aankondiging van ons programma.
Wij zouden het een zeer grote meerwaarde vinden als wij een eigen gedeelte zouden krijgen op de website. (Dit kan ook naast de aankondiging in het blad blijven bestaan)
Op een eigen plek op de website zouden we onze excursies kunnen aanbieden en ook kunnen bijhouden hoeveel deelnemers er al zijn, heel duidelijk naar de leden toe.
Groot voordeel zou zijn dat we de dynamiek en hierdoor spontaniteit, enthousiasme én deelname kunnen verhogen. Nu moet het programma al maanden van te voren worden ingediend. Via de website kunnen we meer ad-hoc excursies aanbieden. Dit zal voor sommige gidsen fijn zijn (dus wellicht meer gidsen die zich beschikbaar stellen) omdat ze zich niet maanden van te voren hoeven vast te leggen en voor leden kan het aanleiding zijn om vaker de website te bezoeken en spontaan mee te gaan met de aangeboden activiteiten.

Planning 2015.
Tijdens het etentje zijn weer veel leuke en enthousiaste ideeën over tafel gekomen. Ook leuk om te melden is dat er nieuwe gidsen bij lijken te komen, zij zijn welkom!!
Teus gaat enkele kleine wildexcursies verzorgen, klein groepje max. 8 mensen en echt op wild kijken gericht. Rein heeft ook aangegeven een (aantal) wildobservatie excursie(s) te willen verzorgen.
Er komt een aantal fietsexcursies.
Er wordt wisselend gepland, wisselende dagen en tijdstippen (ochtend-middag-avond). Allemaal om zo de keuzemogelijkheden voor de leden te vergroten.
Ik wil via deze weg alle gidsen heel hartelijk bedanken voor hun inzet in het jaar 2014. Wij gaan Marjan Oudshoorn, Leo en Hélène Lagendijk en Gerard van Heiningen erg missen en wil hen in het bijzonder bedanken voor alles wat zij voor de werkgroep excursies gedaan hebben.

Maaike Strikwerda-Wichers.

Jaarverslag 2014 Educatie Commissie

Gerard van Heiningen, Hélène en Leo Lagendijk en Wim van Nimwegen hebben in 2014 diverse basisscholen, middelbare scholen en dag- en ontmoetingcentra voor ouderen voorzien van een interessante voordracht over wild in het algemeen en edel-en damhert in het bijzonder. Pauline van der Putten is hierbij als coördinator de ondersteunende factor samen met Leendert van Wezel die sinds maart 2013 als bestuurslid de educatiecommissie onder zijn hoede heeft.

We zijn in 2014 eenmaal bij elkaar gekomen en hebben regelmatig contact gehad met elkaar via email of telefoon. In 2014 zijn er drie presentaties aan kinderen uit klassen van de bovenbouw, een aan de kleuters van een basisschool en een op een VMBO school gegeven. Daarnaast werd voor drie groepen volwassenen een lezing gehouden. De plaatsen die de commissie hiermee bereikt heeft zijn:  Barendrecht, Hoevelaken, Nunspeet, Opheusden, Rotterdam, Streefkerk en Veenendaal.

Kinderen die op hun school een spreekbeurt geven en daarom verzoeken, helpen we aan materiaal om uit te delen in de klas, zoals verenigingsbladen, informatiefolders over edel- en damherten en posters. Daarnaast kunnen we de digitale spreekbeurt,  gemaakt voor kinderen uit de bovenbouw van de lagere school, per mail verzenden. In totaal is daar dit jaar vijf keer gebruik van gemaakt.
Het mooiste is wanneer een school of organisatie via de website of naar aanleiding van een verenigingsactiviteit zelf een verzoek doet voor een presentatie over dam- en edelhert. Zo zijn naar aanleiding van de aanwezigheid van de vereniging op de Landleven Fair begin september, waar ook de educatie commissie acte de présence heeft gegeven, diverse aanvragen voor een presentatie binnengekomen. Het zelf actief werven van nieuwe scholen blijft een moeizame en tijdrovende bezigheid, waarbij persoonlijk contact erg belangrijk is voor het vastleggen van een afspraak.
Naast de bezoeken aan scholen en verenigingen houdt de educatiecommissie zich ook bezig met uitbreiding van de jeugdpagina. Het blijkt echter moeilijk om daar daadwerkelijk gestalte aan te geven en het blijft een punt van aandacht.

Persoonlijke noot van de coördinator en schrijver van dit verslag:
In december hebben Hélène en Leo Lagendijk en Gerard van Heiningen te kennen gegeven te stoppen met hun activiteiten voor de vereniging waaronder hun werk binnen de educatie commissie.  Ik vind het heel jammer dat zij deze beslissing hebben genomen en zal ze zeker erg missen. Bij deze bedank ik hen hartelijk voor hun enthousiasme en inzet!

Pauline van der Putten
Januari 2015

Jaarverslag 2014 Verenigingsblad, website en nieuwsbrieven

Website.
Het belangrijkste van 2014 is wel dat de website eind november gehackt is. Niet alleen werkte de website niet meer, ook waren er bestanden verwijderd. Met behulp van een gespecialiseerd bedrijf is, nadat er een back-up was terug gezet, de website opgeschoond van onbekende bestanden en is de Joomla software update en zijn nieuwe plug-in en extensies geïnstalleerd.
Begin januari 2015 was de site weer online en kon begonnen worden met de diverse kleinere aanpassingen.

Nieuwsbrief
De nieuwsbrief is in 2014 vijf keer verschenen. Het aantal abonnees bedraagt circa 500. De nieuwsbrief wordt verzonden indien er één of meer belangrijke ontwikkelingen te melden zijn en indien de samenstellers, Janoh de Groot, Renée Willemsen, Jan Paulides er tijd voor vrij kunnen maken.

Tijdschrift:
Het Jaar 2014 was ook voor het tijdschrift een turbulent jaar. Onze huisdrukker Outhuis in Velp ging failliet op het moment dat wij het voorjaarsnummer wilden laten drukken. Bij van der Wiel en Rosmalen in Arnhem hebben wij een goede vervanger gevonden. Het tijdschrift kwam daardoor wel later uit. Op een enkeling na, hadden de meeste leden begrip voor de vertraging. Met de vaste redactie bestaande uit Ger Verwoerd, Janoh de Groot, Rik Schoon, Joost Oosterbaan en Jan Paulides is het tijdschrift met hulp van gast-auteurs steeds weer gevuld met een mix van artikelen.

Het Edelhert op de iPad
Ondertussen staan er tien edities op de App. Twee laatste edities van 2014 zijn in de maak en zullen binnenkort aan de App toegevoegd gaan worden. Een van onze leden stopt met de sponsoring van de kosten voor de realisatie van de App. Gekeken wordt of verdere actualisering op een andere wijze bekostigd zal gaan worden.

Werkgroep Wildobservatieplaats atlas

De Wildobservatieplaats atlas was een leuk jubileumcadeau voor onze leden, een succesvol PR middel en een prima aanvulling op ons winkelassortiment maar de atlas is bijna uitverkocht. De WOP werkgroep is daarom hard aan het werk gegaan om te werken aan een nieuwe druk.
In deze tweede druk zijn voornamelijk verbeteringen aangebracht op teksten, routebeschrijving en toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Waar nodig zijn ook de loopafstanden vermeld.
De eerste druk beschreef 50 WOP’s, in deze nieuwe opzet werden dit er 52.
Twee beschreven WOP’s zijn uit de nieuwe editie gehaald, te weten: Posbank en Veluwe transferium. Het bleek dat dit geen echte WOP’s zijn, maar toeristische plekken met een bezoekerscentrum.
Er zijn dus 4 extra WOP’s toegevoegd: De Witte Hooght, Reijerskamp, Leuvenumsebos en de mobiele plaatsen van Park Hoge Veluwe.
Ook zijn de kaarten ge-update naar de meest recent beschikbare van moment van publiceren en de lay-out is iets aangepast. Er zijn een aantal nieuwe foto’s toegevoegd en het aantal verkooppunten uitgebreid. Met 2000 atlassen moeten we voorlopig even vooruit kunnen!
Het was weer een hele klus maar het resultaat mag er weer zijn! Bedankt allen!

Winkel en voorlichtingstand

Veel werk is er weer verzet door de winkelbemanning. Diverse markten en fairs zijn bezocht om onze producten te verkopen en voorlichting over edelhert en damhert  te geven. Zonder al die andere markten te kort te doen zijn de Veluwse Fotodagen in Kootwijk en Landleven in Arnhem wel de grootste activiteiten geweest van de winkelbemanning. Erg leuke gebeurtenissen maar ook een forse claim op de vrije uren van de winkelbezetting.

Doordat, helaas de organisatie van de winkel is weggevallen en daar op korte termijn geen opvolging voor was heeft het bestuur besloten om:
Alleen de voorlichtingsfunctie van de winkel te handhaven (Vacature)
De webwinkel opnieuw op te starten voor onze commerciële activiteiten

De Webwinkel heeft een goede start gemaakt en is ook gelinkt aan onze eigen website. Naar de toekomst toe is een mogelijke assortiment aanpassing wel wenselijk.