Nunspeet - Afgelopen vrijdag heeft Gerard van Heiningen als lid van de educatiecommissie van onze Vereniging een buitenles verzorgd voor een basisschool uit Nunspeet. Het is de tweede keer dat de Vereniging een "gastcollege" geeft op deze basisschool. Met behulp van Maas van de Ruitenbeek is de groep het Willemsbosch net ten zuiden van Nunspeet ingetrokken op zoek naar diersporen. Omdat onze voorzitter Jozef Linthorst zich graag op de hoogte stelt van de activiteiten en de wensen van de educatiecommissie is hij deze middag mee geweest.

Als eerste stond op het programma het herkennen van de sporen van het ree en het edelhert. De hoefafdrukken waren op het bospad duidelijk zichtbaar voor de kinderen. Vervolgens heeft Gerard uitleg gegeven over de aanrijdingen met grofwild en met zijn zweethond een klein spoortje uitgelopen. Hierbij dient de hond met behulp van zijn neus het loopspoor van een ree te volgen en wel dwars door het bos. Maar voor de hond is dat geen probleem. Het ree laat namelijk via zijn lopers geursporen achter die uren en zelfs dagen later door een goede speurhond nog gevolgd kunnen worden. Het doel van zo'n nazoek is het opsporen van een gewonde ree, zwijn of edelhert. Die verwonding kan ontstaan door bijvoorbeeld een aanrijding door een auto. Hierop kwamen de vragen los.
"Hoe komt het dat er zoveel dieren worden aangereden?", "Zijn ze allemaal dood en wat doen jullie ermee?", waren de meest gestelde vragen.


Gerard van Heiningen vertelt: Na een korte pauze met koek en limonade zijn we het bos ingegaan op zoek naar sporen van grofwild. Aan de hand van determineerkaarten konden de kinderen zelf uitpluizen welke tor ze gevonden hadden of bij welke den of spar we stonden.
Aan de hand van de geuren van bomen, zoals de douglasspar en de amerikaanse vogelkers leerden de kinderen deze bomen te herkennen. Eén jongetje had het geluk een geweistangetje van een ree te vinden. Hij was zo trots als een pauw en nam het graag mee naar huis. Met deze manier van werken hopen we de kinderen wat meer wegwijs te maken in de natuuren en respect bij te brengen voor alles wat daarin leeft. Uiteraard speelt de voorlichting over het edelhert en damhert daarbij een belangrijke rol.


Volgende week vrijdagmiddag ga ik weer naar de school om het theorieverhaal over de hertensoorten te vertellen.

Als er ouders of onderwijzers zijn die denken dat bovenstaande ook iets is voor hun kinderen op de basisschool, dan kunnen ze contact opnemen met Brigitte Geudeke. Er kan dan een afspraak worden gemaakt dat iemand van de educatiecommissie naar de school gaat.